Åpenhetsloven – oppdatert veileder for valg av seriøse bedrifter

Publisert

Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven) trådde i kraft 1. juli 2022. Det er utarbeidet konkrete verktøy som VKEs medlemsbedrifter (som omfattes av åpenhetsloven) kan benytte i sine KS-systemer.

Åpenhetsloven gjelder for større virksomheter. Dette er definert til virksomheter som omfattes av regnskapsloven § 1-5, eller som på balansedagen overskrider grensene for to av følgende tre vilkår:

  • salgsinntekt: 70 millioner kroner
  • balansesum: 35 millioner kroner
  • gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk.

Morselskaper skal regnes som større virksomheter dersom vilkårene er oppfylt for mor- og datterselskaper sett som en enhet.

Her kan du laste ned Rutine for oppfyllelse av plikter etter åpenhetsloven.

BNLs veileder for valg av seriøse bedrifter med tilhøende maldokumenter er nå oppdatert iht. åpenhetsloven. Du finner disse dokumentene her.

Flere nyheter

  1. |

    Inneklima på Bygg Reis Deg

    Bygg Reis Deg er Norges største messe for bolig, bygg og eiendomsutvikling. I år er VKE en av samarbeidspartnerne og har arbeidet for mer synlighet på temaene inneklima, ventilasjon og energieffektivisering.

  2. |

    Oppgang i klimamarkedet

    Norsk økonomi står overfor en aktivitetsoppgang, med en ventet vekst på rundt 2 prosent i 2025, før den avtar til rundt 1,4 prosent. Denne veksten vil merkes godt i byggemarkedet, som ser ut til å ha passert bunnen etter et kraftig fall på nesten 8 prosent i 2024. Ventilasjonsmarkedet for nyinstallasjon og vedlikehold, som falt kraftig i 2023 og 2024, forventes å flate ut i år før det snur til sterk vekst i 2026.

  3. |

    Arbeid med ny EU-lovgivning for trykkpåkjent utstyr og maskindirektivet

    Europakommisjonen har lansert en ny pakke for å modernisere, forenkle og digitalisere EUs produktlovgivning. Endringene vil blant annet påvirke produsenter og leverandører av trykkpåkjent utstyr (PED) ved at de må innføre obligatoriske digitale deklarasjoner og digitale produktpass. Målet er å redusere kostnader for bedrifter og å støtte «digital-by-default»-praksis.

Påmelding nyhetsbrev

Påmelding til vårt nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Skriv inn din e-post-adresse her: