EUREKA 2019 – Vi vil ha flere kvinner i bransjen

Publisert

Paneldeltakere Stig Rath og Paola De Troia, Media Relations Manager hos CAREL INDUSTRIES S.p.A. debatterte hvordan en kan oppnå kjønnsbalanse i kulde- og varmepumpebransjen.

– Også blant kuldemontører, poengterte Stig Rath på EUREKA-konferansen i Belgia i forrige uke.

Konferansen ble arrangert i Brugge 11. og 12. juni, under overskriften “How can the HVAC-R industry contribute to achieving the Sustainable Development Goals?”.
– Et av de viktigste temaene var at ingen av de bærekraftige utviklingsmålene kan nås om bransjen ikke har nok kompetente fagfolk, forteller Stig Rath. Han deltok på vegne av AREA for å representere europeiske kulde- og varmepumpemontører.

Flere kuldemontører viktigst
Under en paneldebatt om hvordan bransjen kan rekruttere flere kvinner, brukte Rath erfaringer fra jobben som Fagdirektør Kulde i VKE.
– De andre tre i panelet var opptatt av å rekruttere flere kvinner til prosjekter, salg, toppledelse, messer og konferanser. Men det bransjen trenger aller mest, er flere kuldemontører, poengterer Rath.

Må forankres i ledelsen
Han tror ikke det er lett å få unge kvinner i 16-årsalderen til å velge utradisjonelt.
– Dette er en periode i livet hvor det ofte er viktig ikke å skille seg ut. Velger de et utradisjonelt fagarbeideryrke, så kommer også møtet med arbeidslivet mye tidligere enn for jenter som satser på høyere utdanning, sier Rath. Han fremholder at bransjen må sørge for at kvinner føler seg velkommen og inkludert om bransjen skal være attraktiv.
– Ønske om en økt kvinneandel må være forankret i styret og toppledelse, sier han.

Høyere trivsel
Og målet om økt kvinneandel må gjennomsyre hele bedriften. Det betyr alt fra eget kvinnetoalett og fravær av nakenkalendere til inkluderende holdninger blant ansatte.
– Og ansett gjerne to og to kvinner, slik at de ikke blir så ekstremt alene, oppfordrer Rath.
– Det er også noe å tenke på at kjønnsbalanserte arbeidsplasser scorer høyest på trivsel, fortsetter Rath, og legger til at det er unge menn som har sagt de ikke vil jobbe i kuldebransjen fordi her er det bare menn.

Flere nyheter

  1. |

    Digitale produktpass – DPP

    Digitalt produktpass er et nytt verktøy som EU nå utvikler som del av arbeidet med den sirkulære økonomien og bærekraftige produkter. Et digitalt produktpass er en digital samling av informasjon om et produkt gjennom hele dets livsløp – fra produksjon, bruk, vedlikehold til avhending eller resirkulering.

  2. |

    Kostnadseffektiv konvertering fra elektrisk til vannbåren varme

    På oppdrag fra Enova har Asplan Viak kartlagt kostnader, barrierer og potensial for konvertering til vannbåren varme i bygninger. Studien viser at det er en tydelig sammenheng mellom kompetanse og kostnader. Billig strøm fra vannkraft, og en systematisk satsning på elektrisk oppvarming i mange tiår, er årsaken til at dagens marked for vannbåren varme fortsatt er lite skriver Asplan Viak.

  3. |

    Nå skal det bygges flere boliger raskere

    Mens de fleste andre var opptatt med langhelg og å feire 17. mai jobbet en arbeidsgruppe satt ned at Kommunal- og distriksdepartementet hardt med å få ferdig en rapport med tiltak som skal gjør plan- og byggesakprosessen raskere. Arbeidet er et ledd i regjeringens mål om 130 000 nye boliger innen 2030.

Påmelding nyhetsbrev

Påmelding til vårt nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Skriv inn din e-post-adresse her: