Nytt Digitalt veikart med klare anbefalinger til ledere i byggenæringen

Publisert

Rapporten Digitalt veikart 2.0 fra BNL er lansert. – Skal vi komme videre med digitaliseringsarbeidet, må ledere både forstå hvorfor de skal digitalisere, hvordan de kan gripe det an i egen organisasjon, også må vi bli enige om hvordan vi skal digitalisere sammen, sier Jon Sandnes, adm.dir. i BNL.

Digitaliseringen har modnet
For tre år siden ble første versjon av Digitalt veikart ferdigstilt. Arbeidet ble ledet av BNL med bred deltakelse fra hele næringen. Veikartet ga en tydelig beskrivelse av anbefalinger og tiltak for digitalisering i byggenæringen. Prosjektet Digitalt Veikart 2.0 ble startet høsten 2019. Det ble etablert med en styringsgruppe ledet av Jon Sandnes, adm.dir. i BNL og Jon Karlsen, tidligere toppleder i Glava som prosjektleder.

Ledere i byggenæringen er målgruppen
Målet for arbeidet har vært å skape forståelse, eierskap og forankring til hvordan ytterligere digitalisering kan gi norsk byggenæring forretningsmessige konkurransefortrinn til beste for samfunn og bedrifter i hele verdikjeden.

Vi ønsker også å skape forståelse og kompetanse på ledernivå om betydningen av hva innholdet bør være i de enkelte virksomhetenes digitale veikart, og til slutt identifisere nødvendige tiltak og prosjekter, samt bidra til samordning av nye og eksisterende initiativ herunder få etablert nødvendige felleskomponenter.

Rapporten er i første omgang rettet mot lederne i små og mellomstore virksomheter i næringen.

Digitalisering gir konkurransefortrinn
– Med vårt kostnadsnivå er digitalisering vår eneste reelle mulighet for å ligge i front, men for å lykkes bør ledelsen lage retningslinjer for hva som skal foregå digitalt. De lederne som ser mulighetene i de nye digitale teknologiene, blir vinnerne!

Rapporten gir råd til lederne i de enkelte bransjene om digitalisering. Et fellestrekk for alle bransjer og virksomheter i byggenæringen, er behovet for digital kompetanse. For å få fulleffekt er det viktig å beskrive hva du vil ha inn i BIM og kreve maskinlesbar produktinformasjon.

Råd til bedriftene
De fleste av de store virksomhetene har digitale ressurser og strategier. Og mange av de har kommet svært langt. Rapporten samler de viktigste funnene fra prosjektgruppens arbeid. Vi håper rådene i rapporten vil bidra til en mer effektiv og bærekraftig byggenæring på sikt.

Til slutt – vi må aldri glemme at digitalisering er kun et verktøy. Det vi egentlig snakker om er industrialisering eller effektivisering. Digitalisering muliggjør nye, bedre og mer effektive måter å arbeide på. Lederne må forstå dette og vite når verktøyene bør tas i bruk.

Last ned rapporten her.

Flere nyheter

  1. |

    Produktdata for kanal- og baderomsvifter

    En ekspertgruppe satt ned av VKE i samarbeid med PDT Norge har utarbeidet den første datamalen (PDT) for kanal- og baderomsvifter. – Vi i Flexit er storfornøyd med at første PDT nå er på plass. Nå må markedet ta den i bruk og kreve produktdata for baderomsvifter på det standardiserte PDT-formatet fra PDT Norge, sier Jon Dehli.

  2. |

    European Rising Stars

    AREA i samarbeid med World Refrigeration Day lanserer den 4. utgaven av videokonkurransen «European Rising Stars: Celebrating Women and Youth in Cooling”. Konkurransen har som mål å sette fokus på kvinner og unge arbeidstakere i kulde- og varmepumpebransjen.

  3. |

    Mesterbrev i ventilasjonsteknikk!

    Endelig er det mulig for å kandidater med fagbrev i ventilasjonsteknikk å ta mesterbrev i sitt fag. – Dette er et viktig skritt for å formalisere og heve kompetansen i en bransje som er avgjørende for folkehelse, energieffektivitet og bygningers levetid, sier Espen Rønning, fagsjef i VKE

  4. |

    Inneklima på Bygg Reis Deg

    Bygg Reis Deg er Norges største messe for bolig, bygg og eiendomsutvikling. I år er VKE en av samarbeidspartnerne og har arbeidet for mer synlighet på temaene inneklima, ventilasjon og energieffektivisering.

  5. |

    Oppgang i klimamarkedet

    Norsk økonomi står overfor en aktivitetsoppgang, med en ventet vekst på rundt 2 prosent i 2025, før den avtar til rundt 1,4 prosent. Denne veksten vil merkes godt i byggemarkedet, som ser ut til å ha passert bunnen etter et kraftig fall på nesten 8 prosent i 2024. Ventilasjonsmarkedet for nyinstallasjon og vedlikehold, som falt kraftig i 2023 og 2024, forventes å flate ut i år før det snur til sterk vekst i 2026.

Påmelding nyhetsbrev

Påmelding til vårt nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Skriv inn din e-post-adresse her: