Nytt Digitalt veikart med klare anbefalinger til ledere i byggenæringen

Publisert

Rapporten Digitalt veikart 2.0 fra BNL er lansert. – Skal vi komme videre med digitaliseringsarbeidet, må ledere både forstå hvorfor de skal digitalisere, hvordan de kan gripe det an i egen organisasjon, også må vi bli enige om hvordan vi skal digitalisere sammen, sier Jon Sandnes, adm.dir. i BNL.

Digitaliseringen har modnet
For tre år siden ble første versjon av Digitalt veikart ferdigstilt. Arbeidet ble ledet av BNL med bred deltakelse fra hele næringen. Veikartet ga en tydelig beskrivelse av anbefalinger og tiltak for digitalisering i byggenæringen. Prosjektet Digitalt Veikart 2.0 ble startet høsten 2019. Det ble etablert med en styringsgruppe ledet av Jon Sandnes, adm.dir. i BNL og Jon Karlsen, tidligere toppleder i Glava som prosjektleder.

Ledere i byggenæringen er målgruppen
Målet for arbeidet har vært å skape forståelse, eierskap og forankring til hvordan ytterligere digitalisering kan gi norsk byggenæring forretningsmessige konkurransefortrinn til beste for samfunn og bedrifter i hele verdikjeden.

Vi ønsker også å skape forståelse og kompetanse på ledernivå om betydningen av hva innholdet bør være i de enkelte virksomhetenes digitale veikart, og til slutt identifisere nødvendige tiltak og prosjekter, samt bidra til samordning av nye og eksisterende initiativ herunder få etablert nødvendige felleskomponenter.

Rapporten er i første omgang rettet mot lederne i små og mellomstore virksomheter i næringen.

Digitalisering gir konkurransefortrinn
– Med vårt kostnadsnivå er digitalisering vår eneste reelle mulighet for å ligge i front, men for å lykkes bør ledelsen lage retningslinjer for hva som skal foregå digitalt. De lederne som ser mulighetene i de nye digitale teknologiene, blir vinnerne!

Rapporten gir råd til lederne i de enkelte bransjene om digitalisering. Et fellestrekk for alle bransjer og virksomheter i byggenæringen, er behovet for digital kompetanse. For å få fulleffekt er det viktig å beskrive hva du vil ha inn i BIM og kreve maskinlesbar produktinformasjon.

Råd til bedriftene
De fleste av de store virksomhetene har digitale ressurser og strategier. Og mange av de har kommet svært langt. Rapporten samler de viktigste funnene fra prosjektgruppens arbeid. Vi håper rådene i rapporten vil bidra til en mer effektiv og bærekraftig byggenæring på sikt.

Til slutt – vi må aldri glemme at digitalisering er kun et verktøy. Det vi egentlig snakker om er industrialisering eller effektivisering. Digitalisering muliggjør nye, bedre og mer effektive måter å arbeide på. Lederne må forstå dette og vite når verktøyene bør tas i bruk.

Last ned rapporten her.

Flere nyheter

  1. |

    Arbeid med ny EU-lovgivning for trykkpåkjent utstyr og maskindirektivet

    Europakommisjonen har lansert en ny pakke for å modernisere, forenkle og digitalisere EUs produktlovgivning. Endringene vil blant annet påvirke produsenter og leverandører av trykkpåkjent utstyr (PED) ved at de må innføre obligatoriske digitale deklarasjoner og digitale produktpass. Målet er å redusere kostnader for bedrifter og å støtte «digital-by-default»-praksis.

  2. |

    Høring av revidert EN 378-standard – En viktig mulighet for bransjen

    Standarden for kuldeanlegg, klimaanlegg og varmepumper, EN 378:2016, er under revisjon. Den europeiske standardiseringsorganisasjonen CEN har sendt ut det foreslåtte utkastet til offentlig høring. Dette gir interesserte parter en mulighet til å påvirke den endelige versjonen av standarden før den publiseres. Det er flere betydelige endringer som er foreslått, og de vil ha en innvirkning på både design og installasjon av ferdigbygde og plassbygde anlegg.

  3. |

    Digitale produktpass – DPP

    Digitalt produktpass er et nytt verktøy som EU nå utvikler som del av arbeidet med den sirkulære økonomien og bærekraftige produkter. Et digitalt produktpass er en digital samling av informasjon om et produkt gjennom hele dets livsløp – fra produksjon, bruk, vedlikehold til avhending eller resirkulering.

Påmelding nyhetsbrev

Påmelding til vårt nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Skriv inn din e-post-adresse her: