Digitale produktpass – DPP

Digitalt produktpass er et nytt verktøy som EU nå utvikler som del av arbeidet med den sirkulære økonomien og bærekraftige produkter. Et digitalt produktpass er en digital samling av informasjon om et produkt gjennom hele dets livsløp – fra produksjon, bruk, vedlikehold til avhending eller resirkulering.

Det digitale produktpasset skal gi relevant, lett tilgjengelig og oppdatert informasjon til både produsenter, forbrukere, reparatører, myndigheter og avfallshåndteringsselskaper.

–  Akkurat som vi trenger pass når vi skal ut å reise vil våre produkter i fremtiden måtte ha et digitalt produktpass når det skal ut på livets reise – fra vugge til grav, forklarer Thor Lexow, administrerende direktør i VKE.

Hensikten med digitale produktpass
I 2019 lanserte EU den europeiske grønne giv (Green Deal) – en omfattende plan for å gjøre Europa mer bærekraftig og klimavennlig. Et viktig regelverk i denne planen er økodesignforordningen (ESPR). Formålet med denne forordningen er å sørge for at alle produkter som selges i EU blir mer miljøvennlige, og at Europa når målet om å bli klimanøytralt innen 2050.

Et av de viktigste verktøyene i den nye forordningen er innføringen av digitale produktpass (DPP). Et digitalt produktpass er en slags «digital ID» for et produkt, som inneholder viktig informasjon om produktets innhold, miljøpåvirkning, vedlikeholdsmuligheter, tilgjengelige reservedeler m.m. 

Støtter bærekraftige innkjøp og produksjon
Med det digitale produktpasset skal alle i verdikjeden – produsenter, leverandører, varehandel, forbrukere og gjenvinningsselskaper – få tilgang til riktig og oppdatert informasjon om produktene. Det gjør det enklere å ta gode valg og å bruke produkter på en mer bærekraftig måte. Digitale produktpass øke sporbarhet, fremme ombruk, reparasjon, resirkulering og riktig avfallshåndtering. Det vil også forhindre grønnvasking og gjøre det lettere å kontrollere at produkter følger myndighetskrav.

Hva betyr dette i praksis?
Økodesignforordningen stiller krav til hvordan produkter skal lages, brukes og resirkuleres. Det blir for eksempel krav om at produkter skal:

  • vare lenger
  • være enkle å reparere og oppgradere
  • kunne gjenbrukes og resirkuleres
  • inneholde færre farlige stoffer
  • bruke mindre energi og ressurser

Disse kravene skal gjelde for mange typer produkter – fra klær, elektronikk til byggematerialer og tekniske produkter. Målet er å redusere avfall, spare energi og gjøre det enklere å ta bærekraftige valg – både for produsenter og forbrukere.

Hvordan fungerer det teknisk?
Hvert produkt vil få en unik identifikator – altså en kode – som kobler det fysiske produktet til informasjonen i det digitale produktpasset. Denne informasjonen skal være lett tilgjengelig, for eksempel via en QR-kode eller annen digital løsning. Det gjør det mulig å skanne produktet og raskt få oversikt over dets egenskaper og miljøprofil. Disse løsningene skal være kompatible med internasjonale standarder og bygges på teknologi som allerede finnes i dag, slik at det blir enkelt og rimelig å ta i bruk for både små og store virksomheter.

Produktdokumentasjon skal ligge lagret digitalt i produktdatabaser litt som vi kjenner det fra EPREL som er det europeiske databasen for energimerkede produkter.

Når skjer dette?
Innføringen av digitale produktpass skal skje trinnvis de neste årene. Hva som skal være med i passene, vil variere fra produkt til produkt, og det kommer egne EU-regler for hver produktgruppe. Dette gjelder også produkter innen bygg og anlegg, som for eksempel byggevarer og tekniske produkter.

Nye standarder for digitale produktpass på høring
Med innføringen av digitale produktpass tar EU et stort steg mot en mer sirkulær og bærekraftig økonomi. For forbrukerne betyr det bedre informasjon og tryggere valg. For bedriftene betyr det tydeligere krav – men også nye muligheter for innovasjon og grønn vekst.

Nå er en serie av standarder for håndtering av data for digitale produktpass (DPP) på høring hos Standard Norge med frist 31. august 2025:

  • prNS-EN 18216, Digitalt produktpass – Datautvekslingsprotokoller
  • prNS-EN 18219, Digitalt produktpass – Unike identifikatorer
  • prNS-EN 18220, Digitalt produktpass – Databærere
  • prNS-EN 18221, Digitalt produktpass – Datalagring, arkivering og datavedvarenhet
  • prNS-EN 18222, Digitalt produktpass – Programmeringsgrensesnitt (API-er) for livssyklushåndtering og søkbarhet av produktpass
  • prNS-EN 18223 Digitalt produktpass – Systeminteroperabilitet

Her kan man lese og kommentere standardene.

Flere nyheter

  1. |

    Inneklima på Bygg Reis Deg

    Bygg Reis Deg er Norges største messe for bolig, bygg og eiendomsutvikling. I år er VKE en av samarbeidspartnerne og har arbeidet for mer synlighet på temaene inneklima, ventilasjon og energieffektivisering.

  2. |

    Oppgang i klimamarkedet

    Norsk økonomi står overfor en aktivitetsoppgang, med en ventet vekst på rundt 2 prosent i 2025, før den avtar til rundt 1,4 prosent. Denne veksten vil merkes godt i byggemarkedet, som ser ut til å ha passert bunnen etter et kraftig fall på nesten 8 prosent i 2024. Ventilasjonsmarkedet for nyinstallasjon og vedlikehold, som falt kraftig i 2023 og 2024, forventes å flate ut i år før det snur til sterk vekst i 2026.

  3. |

    Arbeid med ny EU-lovgivning for trykkpåkjent utstyr og maskindirektivet

    Europakommisjonen har lansert en ny pakke for å modernisere, forenkle og digitalisere EUs produktlovgivning. Endringene vil blant annet påvirke produsenter og leverandører av trykkpåkjent utstyr (PED) ved at de må innføre obligatoriske digitale deklarasjoner og digitale produktpass. Målet er å redusere kostnader for bedrifter og å støtte «digital-by-default»-praksis.

Påmelding nyhetsbrev

Påmelding til vårt nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Skriv inn din e-post-adresse her: